Latencja to nic innego jak opóźnienie dźwięku po między sygnałem wchodzącym do karty dźwiękowej/komputera a wychodzącym już przetworzonym. Prosty przykład to - kiedy mamy podłączoną gitarę do komputera uderzamy w struny i słyszymy dźwięk z głośników ale wydobywa się on minimalnie później niż my uderzamy kostką w struny - to właśnie jest latencja
Za opóźnienia czy latencję odpowiedzialne są konwertery i przetworniki analogowo cyfrowe (A/C) i cyfrowo analogowe (C/A) które znajdują się w karcie dźwiękowej czy interfejsie audio i które w zwykłych zintegrowanych kartach muzycznych są niewystarczające.
Zwykłe zintegrowane karty dźwiękowe stworzone są z myślą o odtwarzaniu dźwięku, gdyż podczas odtworzenia pliku mp3 latencja jest praktycznie niezauważalna a dzieje się tak dlatego że samo odtworzenie nie jest zbyt obciążające dla procesora. Niestety podczas prób podłączenia np. mikrofonu lub instrumentu zaczyna się uciążliwy problem z latencją dlatego do takich celów warto zaopatrzyć się w interfejs audio.
Za opóźnienia jest również odpowiedzialny nasz komputer a dokładnie jego moc obliczeniowa dlatego że procesor musi obliczyć w odpowiednim czasie sygnał który został podany na wejście, przetworzyć go i odtworzyć go na wyjściu z głośników.
Jak to wygląda w praktyce:
Załóżmy że mamy nagrane około 10 ścieżek w naszym Daw na każdą z nich chcemy nałożyć jakieś podstawowe efekty typu equalizer, kompresor , limiter czy reverb, i kiedy chcemy odsłuchać wszystko na raz, opóźnienie może okazać się zbyt duże, gdyż komputer nie będzie w stanie przetworzyć takiej ilości efektów w czasie rzeczywistym. Dlatego im większa moc obliczeniowa naszego procesora i lepszej jakości karta dźwiękowa tym lepsze rezultaty będziemy mogli uzyskać a tym bardziej praca z dźwiękiem będzie wydajniejsza.
Za odpowiednio niską latencję odpowiada tzw. bufor jest to nic innego jak rodzaj pamięci którą komputer wykorzystuje to przetworzenia sygnału w odpowiednim czasie dlatego bufor w karcie dźwiękowej trzeba zawsze ustawić z odpowiednią rezerwą aby przy większych obciążeniach komputer nadążył za przetworzeniem dźwięku.
Z ustawieniem bufora trzeba po prostu pokombinować tak żeby zbyt bardzo nie obciążać procesora a żeby latencja była względnie zadowalająca a taka powinna wynosić nie więcej jak 12ms. Taki bufor posiada praktycznie każda karta dźwiękowa, wystarczy poszukać w ustawieniach.
A w słabszych zintegrowanych kartach dźwiękowych polecam zainstalować sterowniki AsioAll te sterowniki z pewnością poprawią jakość latencji oraz pozwolą precyzyjnie ustawić bufor.
Za odpowiednio niską latencję odpowiada tzw. bufor jest to nic innego jak rodzaj pamięci którą komputer wykorzystuje to przetworzenia sygnału w odpowiednim czasie dlatego bufor w karcie dźwiękowej trzeba zawsze ustawić z odpowiednią rezerwą aby przy większych obciążeniach komputer nadążył za przetworzeniem dźwięku.
Z ustawieniem bufora trzeba po prostu pokombinować tak żeby zbyt bardzo nie obciążać procesora a żeby latencja była względnie zadowalająca a taka powinna wynosić nie więcej jak 12ms. Taki bufor posiada praktycznie każda karta dźwiękowa, wystarczy poszukać w ustawieniach.
A w słabszych zintegrowanych kartach dźwiękowych polecam zainstalować sterowniki AsioAll te sterowniki z pewnością poprawią jakość latencji oraz pozwolą precyzyjnie ustawić bufor.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz