Kompresor w szeroko pojętej obróbce dźwiękowej to bardzo często stosowane narzędzie nie tylko w studiu ale również w radiu, telewizji czy też na scenie - w tej kwestii jest często wpinany w wejście insertowe miksera i ma za zadanie zapobiegać przesterowaniu sygnału oraz ograniczać "wchodzenie" sygnału w szczytowe jego granice, ten rodzaj kompresora nazywamy limiterem.
Dla nie jednego muzyka czy osoby zaczynającej przygodę z nagrywaniem i obróbką dźwięku kompresor jest dość słabo rozumianym i trudnym narzędziem, podczas gdy większość z nas wie do czego służy reverb, delay czy equalizer.
Co to jest kompresor dźwięku:
Kompresor jest urządzeniem które ma za zadanie ingerować w rozpiętość dynamiczną nagrania czyli dźwięku powoduje on coś w rodzaju ‘’ściskania” jak sama jego nazwa to nam sugeruje. Prosto pisząc kompresja powoduje lekkie ściszenie sygnału który w jego górnych granicach a pogłaśnia ciche dźwięki które są słabiej słyszalne, śmiało można napisać że chodzi o wyrównanie dźwięku.
Zadanie kompresora polega również na ogólnej poprawie jakości i odsłuchu nagrania czy danej ścieżki, sprawia że dźwięk staje się bardziej zwarty, okrągły i lepiej przebija się w miksie. Kompresory posiadają kilka wspólnych dla siebie parametrów, najważniejszymi z nich są parametry Thershold, Ratio i Attack.
Kiedyś kompresory posiadały tylko jedno pokrętło ‘’gain’’ które odpowiadało za siłę sygnału i stopień kompresji, nie które tego typu kompresory są stosowane nawet do dziś np. taki kompresor jak ze słynnego stołu mikserskiego Solid State Logic.
Poniżej na screenie przykładowy podstawowy kompresor jako wtyczka VST.
Podstawowe parametry kompresora:
Thershold - Określa poziom sygnału od którego kompresor ma zacząć działać (tzw. punkt wzbudzania)
Ratio - Stopień kompresji - określany jest jak silnie obniżany jest sygnał przekraczający wartość progową (thershold)
Attack - Czas reakcji z jaką kompresor będzie działał na sygnał
Relase - (zwolnienie) określa czas po jakim kompresor przestaje działać na sygnał, jeżeli czas zwolnienia jest zbyt długi powstaje efekt tzw. ‘’pompowania’’ czyli wahań poziomu sygnału – tu należy być ostrożnym przy ustawianiu dłuższych czasów zwalniania, choć w pewnych przypadkach celowo stosuje się efekt pompowania
Make up - Podnosi sygnał do stanu z przed kompresji, ale dźwięk staje się nasycony i bardziej zwarty/okrągły
Knee (kolano) - Decyduje o szybkości w działaniu kompresora kiedy zostanie przekroczona wartość progu (Thershold) niskie wartości sprawiają że kompresor działa dość szybko (będzie bardziej słyszalny) znów niższe sprawiają płynniejsze jego działanie
Gain - regulacja czułości wejścia kompresora
Volume - regulacja poziomu sygnału na wyjściu kompresora
Wartości Thershold i Ratio powinny być brane pod uwagę jako pierwsze w kolejności ich korekcji, ponieważ najbardziej wpływają w rozpiętość dynamiczną brzmienia i dźwięku.
Kompresory o bardzo wysokim poziomie parametru ratio np. 10:1 i więcej stosuję się jako limitery ograniczają one poziom sygnału, stosowane są w różnego rodzaju wzmacniaczach mocy jako zabezpieczenie przed ich uszkodzeniem. W realizacji dźwięku ograniczają sygnał aby nie przekraczał pewnych określonych wartości i nie powodował przesterowania sygnału.
Jak stosować kompresor:
Stosując kompresor można bardzo wiele zyskać w swojej muzyce ale w tej kwestii trzeba być ostrożnym i nie przesadzać z kompresją, gdyż bardzo łatwo można przesadzić i efekt będzie odwrotny do założonego gdyż zbyt silna niezamierzona kompresja spowoduje zniekształcenie dźwięku.
Najlepszym rozwiązaniem na znalezienie tego swojego brzmienia po przez zastosowanie kompresora na różnych śladach jest po prostu praktyka, dlatego odsłuchuj swoich nagrań i próbuj znaleźć jak najbardziej odpowiednie dla Ciebie rozwiązania i parametry kompresora kierując się podstawowymi zasadami jego działania.
Najlepszym rozwiązaniem na znalezienie tego swojego brzmienia po przez zastosowanie kompresora na różnych śladach jest po prostu praktyka, dlatego odsłuchuj swoich nagrań i próbuj znaleźć jak najbardziej odpowiednie dla Ciebie rozwiązania i parametry kompresora kierując się podstawowymi zasadami jego działania.
Kompresor stosuje niemal wszędzie tam gdzie mamy do czynienia w dźwiękiem oraz szeroko pojętą realizacją dźwięku. Stosują go muzycy grający na różnych instrumentach podczas gry na scenie ale również podczas nagrań w studio.
Podsumowanie:
Kompresor to bardzo ważne narzędzie nie tylko w studiu ale również w radiu czy na scenie a właściwie wszędzie tam gdzie mamy do czynienia z dźwiękiem. Kompresor nie jest prostym narzędziem ale kiedy już oswoimy się z jego zasadami działania to praca stanie się znacznie przyjemniejsza a efekty bardzo zadowalające.
Pozdrawiam!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz