Stereo buss kompresor znajduje swoje zastosowanie głównie w miejscu insertowym w szynie sumy w grupie śladów dla których chcemy użyć kompresji. We współczesnej produkcji muzycznej takie zastosowanie kompresora dla grupy wybranych śladów jest bardzo często o ile nie zawsze i chętnie stosowane przez realizatorów a nie którzy uważają to nawet za konieczność.
Profesjonalne studia nagraniowe stosują do tego celu drogie kompresory analogowe, my jednak w realnych warunkach domowego studia musimy zadowolić się wersjami w postaci wtyczek VST które na domową przygodę z realizacją dźwięku w zupełności wystarczają i dają bardzo dobry i zadowalający efekt.
Desenity MK III - darmowy bus kompresor:
Profesjonalne studia nagraniowe stosują do tego celu drogie kompresory analogowe, my jednak w realnych warunkach domowego studia musimy zadowolić się wersjami w postaci wtyczek VST które na domową przygodę z realizacją dźwięku w zupełności wystarczają i dają bardzo dobry i zadowalający efekt.
Desenity MK III - darmowy bus kompresor:
Developer - Variety Of Sound
Ważną kwestią podczas stosowania stereo buss kompresora jest moment w którym go wepniemy w sumę danej grupy śladów, zdania na ten temat są dość podzielone i różne, jedni uważają że należy wpiąć taki kompresor na wczesnym etapie miksu, nawet na samym początku, inni znów uważają że należy go wpiąć pod koniec lub na późniejszym etapie miksu.
Osobiście uważam że najlepiej jest go umieścić w szynie sumy na samym początku po wstępnych ustawieniach w DAW, gdyż późniejsze jego wpięcie w sumę danych śladów może znacznie wpłynąć na różne zależności te które wcześniej poddamy korekcji i okaże się że cała nasza wcześniejsza praca pójdzie na marne.
Wpinając kompresor na samym początku możemy również odpowiednio nim manipulować od samego początku miksowania, przy równoczesnym ustawianiu kompresji i innych parametrów dla osobnych śladów.
Ustawienie kompresora na sumie to nie lada wyczyn i aby poprawić odsłuch danej grupy śladów i uwidocznić niuanse które nas interesują, należy bardzo ostrożnie się nim posługiwać - stosujemy tu kompresje raczej bardzo delikatną nie możemy przesadzić, gdyż tu nie chodzi o dosłowne zmiażdżenie całości, pod wpływem silnej kompresji ale o delikatną poprawę odsłuchu śladów polecam słuchać w tym celu i skupić więcej uwagi na sekcji rytmicznej i w pewnym sensie pod tym względem zacząć ustawianie kompresji, choć nie jest to oczywiście regułą.
Ustawiając kompresję sumy należy być dość ostrożnym i delikatnie kręcić potencjometrami szukając przy tym tego najlepszego brzmienia tego które nas interesuje. Kiedy znajdziemy to właśnie brzmienie zauważymy że warto stosować kompresje sumy by poprawić ogólny odsłuch miksu.
Pozdrawiam!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz