Pogłosy i reverby - zastosowanie i ich możliwości

Jak stosować reverb, Jak stosować pogłos

Impulsy pogłosowe to odpowiedniki pogłosu i echa różnych miejsc np. katedry, echa w tunelu czy znanego już od dawna reverbu sprężynowego który znajduje się w wzmacniaczach gitarowych.

Taki impuls może powstać dosłownie w każdym miejscu którego pogłosem (aurą) chcemy dysponować , impulsy reverbu zapisywane są w plikach wav aby otworzyć taki impuls potrzebny będzie odpowiedni program w postaci wtyczki VST który je odczyta.

Odpowiedzi impulsowe pogłosu działają bardzo podobnie do znanych już impulsów pak i kolumn głośnikowych i bardzo dokładnie odzwierciedlają oryginalną charakterystykę pogłosową danego pomieszczenia, przy tym dają szeroki wachlarz korekcji i ustawień.

Jednym z darmowych programów do otworzenia odpowiedzi pogłosowej jest Sir - program jest darmowy, wtyczka ta działa dokładnie tak samo jak każda wtyczka VST i w taki sposób też ją instalujemy bądź kopiujemy do folderu z wtyczkami, po uruchomieniu wczytujemy do niej wcześniej pobrane i zapisane na dysku impulsy.

Najlepiej jest utworzyć sobie osobny folder na impulsy pogłosowe i w danej wtyczce wskazać jego miejsce na dysku. Poniżej link do pobrania dwóch darmowych wtyczek obsługujących odpowiedzi pogłosowe i kilka linków skąd można pobrać darmowe impulsy.

Developer - Sir Audio Tools

Developer - Freeverb3

Darmowe Reverby VST - Download                   



Impulsy pogłosu freeware:

Voxenego                   Legacy.spa.aalto


Kilka podstawowych informacji na temat pogłosów

Efekty pogłosowe jak już sama nazwa sugeruje to efekty przestrzenne które są bardzo często wykorzystywane przy realizacji nagrań, dodają przestrzeni, umiejscawiają instrumenty w odpowiednich miejscach w miksie, dodają głębi i poprawiają ogólną charakterystykę brzmieniową, są również stosowane jako różnego rodzaju efekty specjalne. 

Wszelakiego rodzaju pogłosy w chwili obecnej bardzo często wykorzystuje się w realizacji nagrań w postaci wtyczek vst które dają bardzo łatwy i szeroki wachlarz ustawień i korekcji a przy tym brzmią już tak realnie że czasem trudno odróżnić czy na danym śladzie został zastosowany efekt w postaci pluginu czy nagrano konkretny instrument w pomieszczeniu z określonym pogłosem. 

Zastosowanie reverbu w realizacji nagrań jest bardzo szerokie od wokali, gitar czy bębnów i wszelakich innych instrumentów po różnego rodzaju efekty specjalne które można uzyskać za pomocą pogłosów. Pogłosów należy używać w miksie z głową, bardzo rozważnie i delikatnie gdyż w tej kwestii przedobrzyć można bardzo łatwo.

Każda wtyczka pogłosowa zawiera kilka wspólnych dla siebie parametrów które można ustawiać według własnych upodobań i przeważnie należą do nich:

Room Size - Wielkość pomieszczenia

Decay Time - Czas z jakim dany pogłos wybrzmiewa

Damping - Określa pomieszczenie z jakiego korzystamy, jeżeli w pomieszczeniu są twarde powierzchnie reverb będzie brzmiał jasno i dość twardo, w pomieszczeniu np. okrytym kotarami efekt będzie brzmiał miękko i ciepło.

Diffusion - Jest to rozproszenie pogłosu, małe wartości stosuje się w przypadku np. klawiszy, duże w przypadku bębnów

Width - Szerokość rozproszenie pogłosu

High/Low Frequency - Ten parametr reguluje tłumienie wysokich i niskich częstotliwości przechodzących przez pogłos i nie w każdej wtyczce się znajduje

Dry/Wet lub Mix - reguluje nasycenie i ilość reverbu dla danej ścieżki


Rodzaje pogłosów

Sprężyna pogłosowa (spring)

Ten rodzaj pogłosu najczęściej jest spotykany we wzmacniaczach gitarowych, tu nie trudno się domyśleć że ten tym pogłosu będziemy przeważnie wykorzystywać do śladów gitar i instrumentów strunowych ale nie tylko.

Hala (hall)

Ten typ pogłosu symuluje większe przestrzenie jak na przykład hale koncertowe, katedry, kościoły czy filharmonie często jest wykorzystywany przy śladach z wokalem i tu sprawdza się doskonale dodając przestrzeni, wykorzystując ten typ pogłosu należy również nie przesadzać i ustawić go z umiarem.

Pokój (room)

Pokój to typ pogłosu jak sama nazwa sugeruje o nie dużej przestrzeni, na przykład zwykły pokój w domu, piwnica, czy pomieszczenie studyjne, często wykorzystuje się go w bębnach ze względu na krótki czas wybrzmienia i szybkość znikania (decay time)

Płyta (plate)

Ten tym reverbu to efekt wielkiej wibrującej metalowej płyty, podczas wibracji powstaje bardzo charakterystyczny pogłos który został wyłapany i przetworzony na sygnał audio, wykorzystuje się głównie przy wokalu.

Komora (chamber)

Do uzyskania tego efektu wykorzystywano pomieszczenie w którym znajdowały się dwa głośniki i mikrofon, do głośników wpuszczano sygnał który silnie odpijał się od ścian pomieszczenia, był wyłapywany i rejestrowany na osobnym kanale, ten typ pogłosu można wykorzystać w bębnach, gitarach, wokalu czy jakim kol wiek innym sygnale dźwiękowym.

Pogłos splotowy (convolution reverb)

Ten rodzaj jest oparty na odpowiedzi impulsowej danego pomieszczenia, aby taki impuls uzyskać należy wygenerować w danym pomieszczeniu teatrze czy kościele szerokopasmowy sygnał i nagrać go razem z aurą pogłosową danego pomieszczenia.

Pogłosy cyfrowe (digital reverb)

Tutaj pogłosy są emulowane przez różne cyfrowe urządzenia czy już w chwili obecnej wtyczki vst które bardzo przyspieszają i ułatwiają pracę z pogłosami a przy tam dają się bardzo szeroko kreować w wygodnej formie.

Podsumowanie:

Tak więc teraz już wiesz do czego służą pogłosy i rewerby oraz jakie posiadają możliwości i jakie wyróżniamy ich rodzaje. Pogłosy w szeroko pojętej realizacji dźwięku są bardzo często stosowane w studiu i na scenie, dodają przestrzeni i "odległości" poprawiają ogólny odsłuch instrumentów w miksie.

Pozdrawiam!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Polecany post

Guitar Amplifier by GVP Audio/GM

Guitar Amplifier to klasyczna wtyczka symulująca wzmacniacz gitarowy stworzona przez GVP Audio i Guitar Magz , współproducent tej symulacji ...