Pogłosy - zastosowanie i ich możliwości


Wtyczki jak i efekty pogłosowe to niezwykle ważny element każdego studia czy to takiego domowego czy też profesjonalnego studia nagrań. Efekty pogłosowe stosuje się na każdym etapie produkcji muzycznej a nawet na scenie w czasie rzeczywistym.

Trochę niezbędnej wiedzy na temat efektów pogłosowych

Efekty pogłosowe jak już sama nazwa sugeruje to efekty przestrzenne które są bardzo często stosowane podczas realizacji nagrań, dodają przestrzeni, umiejscawiają instrumenty w odpowiednich "miejscach" w miksie, dodają głębi i poprawiają ogólną charakterystykę brzmieniową, są również stosowane jako różnego rodzaju efekty specjalne. 

Pogłosy bardzo często stosuje się podczas realizacji nagrań w postaci analogowych efektów jak i wtyczek programowych które dają bardzo łatwy i szeroki wachlarz ustawień ich korekcji a przy tym brzmią już tak realnie że czasem trudno odróżnić czy na danym śladzie został zastosowany efekt w postaci wtyczki czy nagrano konkretny instrument w pomieszczeniu z określonym pogłosem lub użyto do tego celu analogowego urządzenia. 

Zastosowanie pogłosu podczas realizacji nagrań jest bardzo szerokie od śladów wokali, gitar czy bębnów oraz innych instrumentów gdzie stosuje się raczej subtelny pogłos po różnego rodzaju efekty specjalne które można uzyskać za ich pomocą.

Każda wtyczka pogłosowa jak i efekt zawiera kilka wspólnych dla siebie parametrów które można ustawiać według własnych upodobań i przeważnie należą do nich:

Room Size - Wielkość pomieszczenia

Decay Time - Czas z jakim dany pogłos wybrzmiewa

Damping - Określa pomieszczenie z jakiego korzystamy, jeżeli w pomieszczeniu są twarde powierzchnie reverb będzie brzmiał jasno i dość twardo, w pomieszczeniu np. okrytym kotarami efekt będzie brzmiał miękko i ciepło.

Diffusion - Jest to rozproszenie pogłosu, małe wartości stosuje się w przypadku np. klawiszy, duże w przypadku bębnów

Width - Szerokość rozproszenie pogłosu

High/Low Frequency - Ten parametr reguluje tłumienie wysokich i niskich częstotliwości przechodzących przez pogłos i nie w każdej wtyczce się znajduje

Dry/Wet lub Mix - reguluje nasycenie i ilość reverbu dla danej ścieżki

Rodzaje pogłosów

Sprężyna pogłosowa (spring)

Ten rodzaj pogłosu najczęściej jest spotykany we wzmacniaczach gitarowych, tu nie trudno się domyśleć że ten tym pogłosu będziemy przeważnie wykorzystywać do śladów gitar i instrumentów strunowych ale nie tylko.

Hala (hall)

Ten typ pogłosu symuluje większe przestrzenie jak na przykład hale koncertowe, katedry, kościoły czy filharmonie często jest wykorzystywany przy śladach z wokalem i tu sprawdza się doskonale dodając przestrzeni, wykorzystując ten typ pogłosu należy również nie przesadzać i ustawić go z umiarem.

Pokój (room)

Pokój to typ pogłosu jak sama nazwa sugeruje o nie dużej przestrzeni, na przykład zwykły pokój w domu, piwnica, czy pomieszczenie studyjne, często wykorzystuje się go w bębnach ze względu na krótki czas wybrzmienia i szybkość znikania (decay time)

Płyta (plate)

Ten tym reverbu to efekt wielkiej wibrującej metalowej płyty, podczas wibracji powstaje bardzo charakterystyczny pogłos który został wyłapany i przetworzony na sygnał audio, wykorzystuje się głównie przy wokalu.

Komora (chamber)

Do uzyskania tego efektu wykorzystywano pomieszczenie w którym znajdowały się dwa głośniki i mikrofon, do głośników wpuszczano sygnał który silnie odpijał się od ścian pomieszczenia, był wyłapywany i rejestrowany na osobnym kanale, ten typ pogłosu można wykorzystać w bębnach, gitarach, wokalu czy jakim kol wiek innym sygnale dźwiękowym.

Pogłos splotowy (convolution reverb)

Ten rodzaj jest oparty na odpowiedzi impulsowej danego pomieszczenia, aby taki impuls uzyskać należy wygenerować w danym pomieszczeniu teatrze czy kościele szerokopasmowy sygnał i nagrać go razem z aurą pogłosową danego pomieszczenia.

Pogłosy cyfrowe (digital reverb)

Tutaj pogłosy są emulowane przez różne cyfrowe urządzenia czy już w chwili obecnej wtyczki vst które bardzo przyspieszają i ułatwiają pracę z pogłosami a przy tam dają się bardzo szeroko kreować w wygodnej formie.



Impulsy pogłosów

Impulsy pogłosowe to odpowiedniki pogłosu i echa różnych miejsc na przykład katedry, echa w tunelu czy znanego już od dawna pogłosu sprężynowego który znajduje się w wielu analogowych wzmacniaczach gitarowych.

Taki "impuls" może powstać dosłownie w każdym miejscu którego pogłosem czyli tzw. "aurą" chcemy dysponować. Impulsy pogłosu zapisywane są w plikach wav lub w innych plikach jeżeli jest dedykowany jakiemuś konkretnemu programowi aby otworzyć impuls wav potrzebny będzie odpowiedni program w postaci wtyczki VST który je odczyta.

Odpowiedzi impulsowe pogłosu działają bardzo podobnie do znanych już impulsów kolumn głośnikowych i bardzo dokładnie odzwierciedlają oryginalną charakterystykę pogłosową danego pomieszczenia, przy tym dają szeroki wachlarz korekcji i ustawień.

Więcej informacji na temat impulsów kolumn znajdziesz w tym wpisie - impulsy kolumn gitarowych. 

Jednym z darmowych programów do otworzenia impulsowej odpowiedzi pogłosowej jest Sir - program jest darmowy, wtyczka ta działa dokładnie tak samo jak każda wtyczka VST i w taki sposób też ją instalujemy bądź kopiujemy do folderu z wtyczkami, po uruchomieniu wczytujemy do niej wcześniej pobrane i zapisane na dysku impulsy.

Najlepiej jest utworzyć sobie osobny folder na impulsy pogłosowe i w danej wtyczce wskazać jego miejsce na dysku. Poniżej link do pobrania dwóch darmowych wtyczek obsługujących odpowiedzi pogłosowe i kilka linków skąd można pobrać darmowe impulsy.

Developer - Sir Audio Tools

Developer - Freeverb3             



Impulsy pogłosu freeware:
        Legacy.spa.aalto

         Acoustics-engineering

Podsumowanie:

Tak więc teraz już wiesz do czego służą pogłosy oraz jakie posiadają możliwości i jakie wyróżniamy ich rodzaje. Pogłosy w szeroko pojętej realizacji dźwięku są bardzo często stosowane w studiu i na scenie, dodają przestrzeni i "odległości" oraz poprawiają ogólny odsłuch instrumentów w miksie.

Pozdrawiam!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Polecany post

Free impulse respone IR cabinet - reverb

Odpowiedzi impulsowe zwane IR to krótki zarejestrowany sygnał, brzmienia konkretnej kolumny głośnikowej wraz z jej omikrofonowaniem lub bez ...